Skicka e-fakturor till Cramo
Cramo Sverige AB vill ha fakturor elektroniskt!
Inom Cramo Sverige AB arbetar de aktivt med att förbättra deras administrativa processer. En viktig del i detta arbete är att de vill få elektroniska fakturor från sina leverantörer. Det finns stora fördelar för båda parter att fakturering sker elektroniskt. Framför allt kommer fakturan fram direkt, i rätt format och med den information som de behöver för att kunna acceptera fakturan. Det gör det enklare för dem att hantera era fakturor och därmed betala dem i tid. Ni slipper pappersutskrifter, kuvertering och posttransporter. Därmed sparar ni både tid och pengar samtidigt som det blir säkrare och mer miljövänligt.
Cramo Sverige AB har infört en funktion i Fakturaportalen ”Betalningsspärr”. Funktionen ser till att företag som är spärrade hos Svensk Handel inte kan skicka fakturor via Fakturaportalen. Betalningsspärr med svartlistade post- och bankgironummer läses in i Fakturaportalen en gång i veckan.
Cramo Sverige AB samarbetar med EVRY AB och Expert Systems och erbjuder flera olika lösningar för att skicka e-faktura.
Skickar ni väldigt få fakturor?
Ni kan lätt göra Cramo Sverige AB nöjd genom att bli medlem och börja skicka elektroniska fakturor via Fakturaportalen. Det finns olika nivåer för olika behov - från gratis webbregistrering till integrerade lösningar till eget system. I Fakturaportalen kan ni lätt skicka till alla som vill ha utan att behöva tänka på innehållskrav och format. Fakturaportalen ser till att Cramo Sverige AB får sina elektroniska fakturor som de vill ha dem! Som medlem i Fakturaportalen kan ni dessutom ta emot elektroniska fakturor och därmed göra ytterligare besparingar. Det enda ni behöver är en PC, webbläsare och vara medlem i Fakturaportalen. Se information om vilka nivåer som erbjuds samt bli medlem och kom igång med att skicka och ta emot fakturor via: http://www.fakturaportalen.se/
Vid frågor kontakta: Expert Systems tfn: 08-446 34 00 eller mejla till:
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
Kan du redan skicka e-fakturor eller har eget EDI-system?
Då kan du även skicka e-fakturor till Cramo Sverige AB via befintlig lösning. Kontakta VAN-leverantören EVRY AB. Kontaktperson: Jan-Peter Strömberg tfn: 0735-587478 alt. e-mail:
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
Faktureringsanvisningar
Cramo Sverige AB tar emot bilagor och rekommenderar följande format: JPG, GIF, TIFF samt PDF.
Referenskod ska alltid anges. Vid frågor om rätt referens kontakta: Cramo Sverige AB (leverantörsreskontra), email:
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
I bifogad länk finns faktureringsanvisningar för Cramo Sverige AB: http://www.cramo.se/laddaner
Cramo Sverige AB hälsar er välkommen som e-leverantör till dem och ser fram emot ett fortsatt bra samarbete.
Artikelinformation (VCD) till ICA
ICA vill få in artikelinformation elektroniskt av sina leverantörer. Med Exder EPC kan ni registrera och skicka elektronisk artikelinformation till ICA och många andra.Exder EPC är en webbaserad tjänst därni enkelt kan uppdatera information om artiklar, som artikelnummer, innehåll, fysiska och logistiska mått, förpackningsnivåer och hållbarhet. Exder EPC gör rimlighetskontroller och ser till att alla obligatoriska fält är ifyllda.
Expert Systems har lång erfarenhet av system för artikelinformation och vi har varit med och hjälpt GS1 att ta fram standarden för artikelinformation. Det har gjort att Exder EPC är det system som används mest på marknaden: 70% av all artikelinformation i dagligvarubranschen skickas med hjälp av Exder EPC. Med Exder EPC når ni alla som kan ta emot artikelinformation via GS1/Validoo Item.
Priser
Exder EPC |
229 kr/mån (631 kr/kvartal eller 2295 kr/år) |
Licens användare: |
149 kr/mån (411 kr/kvartal eller 1495 kr/år) |
Anslutningsavgift: |
1 995 kr i engångsavgift |
EDI-trafik: |
2:95 kr/meddelande |
Ni betalar samma månadsavgift oavsett om ni skickar till en eller flera kunder. Fri support och utbildningar ingår.
Lätt att växa: EDI-handel med ICA
Det naturliga steget efter att skicka artikelinformation är att börja med elektronisk handel.Exder EDI är modulen för elektronisk handel. Med Exder EDI kan ni handla elektroniskt med era stora kunder inom dagligvarubranschen, industrin och offentlig sektor.
I Exder EDI finns stöd för över 100 olika affärsflöden. Exder håller reda på vilka meddelanden och vilka format respektive kund vill ha i sina olika affärsflöden och nibehöver inteintegrera komplicerade strukturer i ert befintliga affärssystem. Det spelar inte någon roll vilket affärssystem ni använder. Det har gett att Exder EDI är den vanligaste lösningen för EDI-handel inom dagligvarubranschen. Ni slipper också hålla reda på era kunders uppdateringar till nya versioner eller kompletteringar av meddelanden.Hos oss behöver ni inte betala någon transaktionsavgift för att skriva ut etiketter och det går bra att skriva ut på en vanlig laserskrivare.
Priser
Exder EDI |
799 kr/mån(eller 2199 kr/kvartal eller 7995 kr/år) |
Anslutningsavgift: |
1 995 kr i engångsavgift |
EDI-trafik: |
2:95 kr/meddelande |
Etikettutskrift: |
0 kr/st |
Ni betalar samma månadsavgift oavsett om ni handlar med en eller flera kunder. Fri support och utbildningar ingår.
För att komma igång, kontakta oss på Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den ,08-446 34 00, eller beställ direkt här:
Kontaktperson på ICA
Martin Hörberg
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
08-561 500 72
Handla med Akademibokhandeln
Att skicka och ta emot order och faktura manuellt innebär en ineffektiv och kostsam administration. För att förbättra inköpsprocessen ytterligare vill Akademibokhandeln ha komplett EDI-flöde med samtliga varuleverantörer. Akademibokhandeln är starkt övertygade om att denna förändring kommer att öka konkurrenskraften såväl för våra leverantörer som för Akademibokhandeln.
Sedan en tid tillbaka samarbetar Akademibokhandeln med Expert Systems som systemleverantör och tillsammans erbjuder vi en webbaserad lösning, Leverantörsportalen, där all EDI-trafik hanteras. Leverantörsportalen grundar sig på Exder. Exder har ett anpassat flöde för handel med Akademibokhandeln och det hjälper dig som leverantör att göra rätt. Exder passar för elektronisk handel oavsett bransch.
Mer om affärsprocessen och handgreppen finns i handledningen och i informationsfilmerna:
http://www.expertsystems.se/es/index.php/hem/296-handledningar-akademibokhandeln
Vid frågor kontakta Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den , 08-446 34 00 eller Camilla Hemström, Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den , 010-744 10 84.
Handla med ICA
ICA reviderar sin e-handel med grossistleverantörer. För att ytterligare förbättre inköpsprocessen och servicegraden ser ICA över sina e-affärer med samtliga grossistleverantörer. ICAs mål är att hela processen från artikelinformation till faktura ska skötas elektroniskt.
Expert Systems är rekommenderade partner för webb-EDI och vi hjälper leverantörerna att komma igång. Vår lösning, Exder, används redan av hundratals leverantörer mot ICA. Tack vare Expert Systems smidiga och effektiva anslutningsmetod anslöts ytterligare 100-leverantörer till ICAs grossistflöde under endast ett par månaders tid. Effektiviteten uppskattas av både ICA och leverantörerna eftersom det spar dyrbar tid för alla parter.
Leverantörer som handlar även med Axfood och Coop kan enkelt och snabbt komma igång med e-affärer med dessa köpare också eftersom Exder redan hanterar och är i drift i deras affärsflöden. Liksom ICA rekommenderar Axfood och Coop Exder till sina leverantörer.
För att komma igång mot ICA enligt deras krav behövs tjänsterna Exder EDI och Exder EPC, en fullständig prislista över alla produkter samt villkor, demoslingor med mera hittar ni i menyn till vänster.
Ni som redan är kund hos oss men behöver komplettera med någon av tjänsterna kan beställa genom att logga in i Exder och välja "Beställ Exder-moduler" i menyn "Diverse".
Handla med Nacka kommun
Handla med Nacka kommun
Nacka kommun kommer att börja handla elektroniskt med samtliga varu- och tjänsteleverantörer.
För att underlätta för sina leverantörer tillhandahåller Nacka kommun en kostnadsfri lösning för hantering av order och fakturor, Exder.
Exder är ett helt webbaserat system för elektroniska affärer. Allt du behöver är en PC och tillgång till Internet (MS Internet Explorer 5 eller nyare).
Expert Systems tar ansvar för drift, back-up och uppdateringar.
Med ett elektroniskt flöde med prislista, order och fakturor säkerställer man alla leveranser och att
fakturorna blir rätt och betalas i tid. Elektroniska affärer innebär vinster för alla parter, inte minst för vår miljö.
Anslutningar kommer att börja under vintern 2009 " våren 2010 och innebär att endast elektroniska
affärsdokument hanteras samt att endast elektroniska fakturor accepteras.
Alla leverantörer skall vara i drift senast den 31 mars 2010.
Målet är att det ska bli enklare för kommunens beställare att hitta upphandlade produkter och tjänster och få lättare att välja miljömärkta varor.
Genom att hantera samtliga leverantörsfakturor elektroniskt effektiviseras verksamheten.
Målet för Nacka kommun är att vara en av de bästa kommunerna på e-handel år 2012.
Skicka e-fakturor till Sundsvall kommun
Välkommen som Sundsvall kommuns eLeverantör.
Sundsvalls kommun arbetar aktivt med att effektivisera de administrativa processerna i kommunen. Som ett led i detta arbete tar nu kommunen emot elektroniska fakturor.
Sundsvalls kommun vill underlätta för sina leverantörer att börja e-fakturera och erbjuder därför bland annat Fakturaportalen från Expert Systems som ett enkelt sätt att e-fakturera.
Fakturaportalen har varit i drift sedan 2002 och är en Internetbaserad tjänst som gör det möjligt för leverantörer att skicka elektroniska fakturor. www.fakturaportalen.se är den mest spridda tjänsten för webbregistrering. Redan i dag används den i Sverige, Danmark och Norge av tusentals leverantörer som fakturerar företag så som Axfood, ICA, Coop samt kommuner, stat och landsting.
Det är enkelt för leverantören att fakturera via Fakturaportalen. Leverantören väljer den metod som passar bäst: gratisregistrering via webbformulär eller via Exder. Leverantörer som vill skicka fil från sitt system kan koppla på "virtuell skrivare" via Exder ePrinter. Det enda leverantörerna behöver för webbregistrering är en PC med koppling till Internet.
För ytterligare information kontakta: Expert Systems AB tel: 08-446 34 00 eller maila till: Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den Expert Systems hemsida: www.expertsystems.se.
Om leverantören redan har avtal med en VAN-leverantör för EDI kommunikation eller på egen hand kan skicka Svefaktura, kan leverantörerna istället välja att skicka fakturan till Sundsvall kommuns VAN-leverantör, EDB Business Partner AB via ett överenskommet format. Sundsvalls kommun föredrar Svefakturaformat alt. SFTI Fulltextfaktura.
Kontakta EDB Business Partner AB, kontaktpersoner: Jan-Peter Strömberg 010-5887478 alt. e-posta till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
För att kunna skicka elektroniska fakturor är det ett absolut krav att du får en korrekt beställarreferens från kommunens beställare. Sundsvalls kommuns referenser består vanligtvis av 8 siffror till exempel 11300300. Kontakta EFH-gruppen 060-19 84 20 eller
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
om du saknar referens.
Sundsvalls kommun betalar via plusgiro om leverantören har sådant. Använd därför alltid plusgiro om sådant finns när ni skickar e-faktura.
Skicka e-fakturor till Ånge kommun
Välkommen som Ånge kommuns eLeverantör.
Ånge kommun arbetar aktivt med att effektivisera de administrativa processerna i kommunen. Som ett led i detta arbete tar nu kommunen emot elektroniska fakturor.
Ånge kommun vill underlätta för sina leverantörer att börja e-fakturera och erbjuder därför bland annat Fakturaportalen från Expert Systems som ett enkelt sätt att e-fakturera.
Fakturaportalen har varit i drift sedan 2002 och är en Internetbaserad tjänst som gör det möjligt för leverantörer att skicka elektroniska fakturor. www.fakturaportalen.se är den mest spridda tjänsten för webbregistrering. Redan i dag används den i Sverige, Danmark och Norge av tusentals leverantörer som fakturerar företag så som Axfood, ICA, Coop samt kommuner, stat och landsting.
Det är enkelt för leverantören att fakturera via Fakturaportalen. Leverantören väljer den metod som passar bäst: gratisregistrering via webbformulär eller via Exder. Leverantörer som vill skicka fil från sitt system kan koppla på "virtuell skrivare" via Exder ePrinter. Det enda leverantörerna behöver för webbregistrering är en PC med koppling till Internet.
För ytterligare information kontakta: Expert Systems AB tel: 08-446 34 00 eller maila till:
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
Expert Systems hemsida: www.expertsystems.se
Om leverantören redan har avtal med en VAN-leverantör för EDI kommunikation eller på egen hand kan skicka Svefaktura, kan leverantörerna istället välja att skicka fakturan till Ånge kommuns VAN-leverantör, EDB Business Partner AB via ett överenskommet format. Ånge kommun föredrar Svefakturaformat alt. SFTI Fulltextfaktura.
Kontakta EDB Business Partner AB, kontaktpersoner: Jan-Peter Strömberg 010-5887478 alt. e-posta till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
För att kunna skicka elektroniska fakturor är det ett absolut krav att du får en korrekt beställarreferens från kommunens beställare. Ånge kommuns referenser består av användarnamn (8 tecken). Kontakta EFH-gruppen 0690-250 146 , 250 150, 250 143.
Ånge kommun betalar via bankgiro om leverantören har sådant. Använd därför alltid bankgiro om sådant finns när ni skickar e-faktura.
Skicka e-fakturor till VMKF
Välkommen som eLeverantör till Västra Mälardalens kommunalförbund (VMKF) tillsammans med dess medlemskommuner och kommunala bolagen.
Västra Mälardalens kommunalförbund (VMKF) och medlemskommunerna Arboga, Kungsör och Köping samt de kommunala bolagen Arboga Energi AB,
Kungsörs Kommunal teknik AB, Köpings Bostads AB, KBAB Service AB och Köpings Kabel-TV AB arbetar aktivt med att effektivisera de
administrativa processerna. Som ett led i detta arbete har man gemensamt startat ett projekt om elektronisk handel och i ett första steg
tar nu samtliga parter i projektet emot elektroniska fakturor.
VMKF som samordnar projektet vill underlätta för sina leverantörer att börja e-fakturera och erbjuder därför bland annat Fakturaportalen
från Expert Systems som ett enkelt sätt att e-fakturera.
Fakturaportalen har varit i drift sedan 2002 och är en Internetbaserad tjänst som gör det möjligt för leverantörer att skicka
elektroniska fakturor. www.fakturaportalen.se är den mest spridda tjänsten för webbregistrering. Redan i dag används den i Sverige,
Danmark och Norge av tusentals leverantörer som fakturerar företag så som Axfood, ICA, Coop samt kommuner, stat och landsting.
Det är enkelt för leverantören att fakturera via Fakturaportalen. Leverantören väljer den metod som passar bäst: gratisregistrering via
webbformulär eller via Exder. Leverantörer som vill skicka fil från sitt system kan koppla på "virtuell skrivare" via Exder ePrinter.
Det enda leverantörerna behöver för webbregistrering är en PC med koppling till Internet. För ytterligare information kontakta: Expert
Systems AB tel: 08-446 34 00 eller maila till:
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
Expert Systems hemsida: www.expertsystems.se
Om Ni har avtal med en VAN-leverantör för EDI kommunikation eller på egen hand kan skicka Svefaktura, kan ni välja att skicka fakturan till vår VAN-leverantör, EDB Business Partner AB via ett överenskommet format. VMKF föredrar Svefakturaformatet alt. SFTI Fulltextfaktura. Kontakta vår VAN-leverantör EDB Business Partner AB,
kontaktperson: Jan-Peter Strömberg tel: 010-588 74 78 eller mail
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
För att kunna skicka elektroniska fakturor är det ett absolut krav att du får en korrekt beställarreferens från kommunalförbundets,
kommunens eller bolagets beställare.
Om du som fakturautställare är osäker över tex vilken beställarreferens som ska användas går det bra att kontakta kontaktpersonen som
finns bredvid respektive kommunalförbunds, kommuns eller bolags namn när ni söker fram denna på sidan "Fakturera här" på
Fakturaportalen.
Skicka e-fakturor till Axfood
Fakturera Axfood elektroniskt!
För en förbättrad inköpsprocess vill Axfood ha elektronisk fakturering från samtliga omkostnadsleverantörer. Axfood erbjuder för detta ändamål kostnadsfri åtkomst till Fakturaportalen.
Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköpkedjan AB, Willys AB och PrisXtra AB samt partihandel inom Axfood Sverige AB med verksamheter inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver finns även Axfood Snabbgross AB, Axfood IT AB och Axfood i Lund AB i koncernen.
Fakturaportalen
Fakturaportalen är en Internetbaserad tjänst som gör det möjligt för alla leverantörer att enkelt skicka elektroniska fakturor till sina kunder som är anslutna till Fakturaportalen. Vid elektronisk fakturahantering kan en mängd kontroller göras för att säkerställa att fakturan blir rätt och kan betalas i tid.
Enkelt att registrera fakturan
Ni får hjälp att registrera fakturan genom att fylla i ett formulär som är utformat som en guide. Vid inmatningen kontrolleras fakturan så att ni inte missar att fylla i obligatorisk information. Möjlighet finns att både spara och skriva ut fakturan.
Alternativa fakturalösningar
För företag som redan skickar elektroniska fakturor, eller som skickar många fakturor, finns det alternativa lösningar som ni som leverantör själva bekostar. Dessa lösningar innebär ofta viss systemanpassning och Axfood rekommenderar att Fakturaportalens webbgränssnitt nyttjas under tiden som anpassningen sker.
Obligatorisk referens på alla fakturor till Axfood
Korrekt information i fakturan gynnar er som leverantör eftersom Axfood snabbare kan styra fakturan till rätt mottagare och därmed säkra en mer effektiv hantering och utbetalning. Som leverantör skall ni begära ett referensnummer vid säljtillfälle och beställning. Se exempel på korrekt ifyllda obligatoriska referenser.
Exempel på faktura till våra butiker:
Referens Namn
D423900 Hemköp Mörby
Exempel på faktura till Axfood AB:
Referens Namn
S150010 Anna Andersson
Följande företag inom Axfood vill ha fakturor elektroniskt:
Axfood AB 5565420824 /SE556542082401
Axfood IT AB 5560356163 / SE556035616301
Axfood Sverige AB 5560047903 / SE556004790301
Axfood Snabbgross AB 5560003575 / SE556000357501
Hemköpskedjan AB 5561138826 / SE556113882601
Willys AB 5561632232 / SE556163223201
PrisXtra AB 5564609542 / SE556460954201
Axfood i Lund AB 5568075310 /SE556807531001
Axfood tillämpar 30 dagars betalningsvillkor.
Mer information
Kontakta Axfood för ytterligare information och övriga frågor. Företag som redan skickar elektroniska fakturor, eller som skickar många fakturor, kan ta direkt kontakt med Expert Systems som kan ge er mer information om alternativa lösningar.
Kontakt Axfood: 036- 36 41 40 eller fakturaportal axfood.se.
Kontakt Expert Systems: 08-446 34 00 eller axfood expertsystems.se
Ytterligare information finns på våra respektive hemsidor www.axfood.se och www.fakturaportalen.se
Axfoods brev till leverantörer (pdf)
Obligatoriska fält för faktura till Axfood (pdf)
Handla med Axfood
Handla med Axfood
För att effektivisera affärsprocesserna och därmed öka sin och sina leverantörers konkurrenskraft kräver nu Axfood EDI-kommunikation (elektronisk handel) med samtliga varuleverantörer.
Axfood ställer krav på att hela affärsprocessen ska ske elektroniskt - från varucertifikat till order, ordersvar och faktura - oavsett affärsflöde. Läs mer på www.axfood.se
Expert Systems är Axfoods exklusivt rekommenderade partner för webb-EDI och vi hjälper er att komma igång.
Via vår lösning Exder kommer ni enkelt igång med elektronisk handel med Axfood. Det enda ni behöver är en PC med Internetuppkoppling och en webbläsare (Internet Explorer 5 eller nyare) samt gratisprogrammet Adobe Acrobat Reader så sköter Exder resten.
Handlar ni även med ICA och Coop? Då kan ni enkelt och snabbt komma igång med e-handel med dessa köpare också eftersom Exder redan hanterar och är i drift i deras affärsflöden. Liksom Axfood rekommenderar ICA och Coop Exder till sina leverantörer.
Vad behöver jag och vad kostar det?
För att komma igång mot Axfood enligt deras krav behöver ni tjänsterna Exder EDI och Exder EPC. För direktleverantörer som inte får order finns möjlighet att koppla eget system via Exder ePrinter. Mer om Exder, en fullständig prislista över alla produkter samt villkor, demoslingor med mera hittar ni i menyn till vänster.
Ni som redan är kund hos oss men behöver komplettera med någon av tjänsterna kan beställa genom att logga in i Exder och välja "Beställ Exder-moduler" i menyn "Diverse".
Skicka e-fakturor till Lt Blekinge
Landstinget Blekinge effektiviserar sina administrativa processer. Som ett led i processen går de över från manuell fakturahantering till elektronisk. Införande av nya rutiner sker successivt inom förvaltningarna. Vid varje inköpsförfrågan väljer Landstinget Blekinge i första hand leverantör utifrån eLeverantörslistan.Landstinget Blekinge arbetar aktivt med att effektivisera de administrativa processerna. De är starkt övertygade om att denna förändring kommer att öka konkurrenskraften såväl för våra leverantörer som för Landstinget Blekinge.
Nya rutiner sker successivt
Landstinget är en stor organisation och införande av nya rutiner sker successivt inom förvaltningarna. Elektronisk fakturering har inletts med ett par leverantörer och nu tar vi nästa steg för elektroniska fakturor från samtliga leverantörer till Materialdepån.
Kostnadsfri åtkomst till Fakturaportalen
Med elektroniska fakturor säkerställer man att fakturan blir rätt och betalas i tid. Genom närmare samarbete med våra leverantörer och en effektivare affärsprocess minskar kostnaden för fakturahanteringen och Landstinget Blekinge kan istället utveckla fler affärer med eLeverantörerna. Vid varje inköpsförfrågan väljer Landstinget Blekinge leverantör i första hand utifrån eLeverantörslistan. Landstinget Blekinge erbjuder för detta ändamål kostnadsfri åtkomst till Fakturaportalens webbformulär. Fakturaregistrering via Fakturaportalen är det snabbaste och billigaste sättet att uppfylla landstingets krav på elektroniska fakturor.
Internetbaserad tjänst
Fakturaportalen är en Internetbaserad tjänst som gör det möjligt för alla leverantörer att enkelt registrera och skicka elektroniska fakturor till sina kunder. Fakturorna kontrolleras så all information finns med, som till exempel korrekt ansvarskod, denna kod ska skrivas in i fältet kunds ref 1. För registrering av fakturor logga in, www.fakturaportalen.se, välj "Skicka faktura!" och klicka på bokstaven som kundens namn börjar på "L" eller "B" under "Sverige". Välj fakturamottagare "Landstinget Blekinge" och följ instruktionerna. Lösenord får du av din kontaktperson hos Landstinget Blekinge.
Obligatorisk ansvarskod
Landstinget Blekinge skärper kontrollen och kräver obligatorisk ansvarskod på alla fakturor. Korrekt information i fakturan gynnar er som leverantör eftersom faktura kan styras till rätt mottagare för att säkerställa utbetalningar. Som leverantör skall ni begära ansvarskod vid säljtillfälle och beställning, denna kod motsvarar kunds ref 1.
Till Materialdepån är det även obligatoriskt att skriva deras beställnings- eller ordernummer i fältet ordernr (8-siffrigt nummer). Ni leverantörer som har ett GLN (tidigare kallad EAN lokaliseringskod) ska även ange den. Det är viktigt att ni anger er e-postadress i fakturan.
Kvittenser och felmeddelanden
Kvittenser och felmeddelanden skickas till angiven e-postadress. I mail med Felmeddelande finns en länk till webbformuläret för att rätta och skicka fakturan. Rättningsrutinen finns för att säkra att fakturan kommer fram så att ni får betalt. Se exempel på korrekt ifyllda obligatoriska referenser.
För ytterligare information eller frågor kontakta:
Landstinget Blekinge: Camilla Pettersson, Telefon: 0455-734218. Ni kan även maila till: Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den ellertitta på landstingets hemsida: www.ltblekinge.se
Expert Systems: 08-446 34 00 eller maila till: Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den , Expert Systems hemsida: www.expertsystems.se
Skicka e-fakturor till ICA Norge
ICA Norge inför e-fakturor från 8 000 leverantörerFör att förbättra inköpsprocessen och effektivisera administrationen går ICA över till elektronisk fakturering. ICA erbjuder alla sina leverantörer att kostnadsfritt fakturera via Fakturaportalen. För de leverantörer som har eget affärs- eller faktureringssystem finns ytterligare en mängd faktureringsmetoder att välja mellan.
Endast norska leverantörer kan använda Fakturaportalen ICA Norge och ICA Detalj tillsvidare.
Kontroller och kvalitet
Då fakturor från Fakturaportalen är elektroniska kan en mängd kontroller göras på innehållet. Kontrollerna kan göras i samma stund som leverantören registrerar fakturan och med hjälp av lathundar, hjälp- och varningstexter kan leverantören omedelbart rätta sin faktura och känna sig säker på att få betalt i tid. Leverantören kan också känna sig säker på att fakturan har nått ICA Norge eftersom Fakturaportalen hanterar kvittenser av skickade fakturor. ICA Norge kan i sin tur vara säker på att få in korrekta fakturor.
Beprövad tjänst
Fakturaportalen baseras på Expert Systems tjänst Exder som används av mindre företag över ett decennium. Fakturaportalen nyttjas både av offentlig sektor och privata företag i Sverige, Norge och Danmark samt finns i en engelsk version.
Flera faktureringsmetoder
Det finns olika sätt att skicka elektroniska fakturor till ICA Norge och ICA Detalj via Fakturaportalen. Den enklaste är Fakturaportalens webbformulär som kan användas omedelbart utan anpassningar och kostnader. För leverantörer med större fakturavolym, som önskar mer funktioner än vad som finns i Fakturaportalens webbformulär, eller som vill skapa och skicka fakturan från sitt befintliga faktureringssystem till Fakturaportalen, erbjuder Expert Systems kostnadseffektiva lösningar.
Oavsett vilken lösning ni väljer förbättrar både de som skickar och de som tar emot fakturor avsevärt sitt resultat genom användning av Fakturaportalen. Vinsten kommer från första fakturan.
Skicka e-fakturor till ICA Sverige
ICA Sverige övergår till elektronisk faktureringFör att förbättra inköpsprocessen och effektivisera administrationen går ICA över till elektronisk fakturering. ICA erbjuder alla sina leverantörer att kostnadsfritt fakturera via Fakturaportalen. För de leverantörer som har eget affärs- eller faktureringssystem finns ytterligare en mängd faktureringsmetoder att välja mellan.
För er som fakturerar omkostnader till ICA (innefattar ICA AB, ICA Sverige AB, ICA Fastigheter Sverige AB, ICA Fastigheter AB, ICA Maxi Special AB, ICA Sourcing & Services BV) erbjuder vi kostnadsfri fakturering via Fakturaportalen. För leverantörer som vill se över sina egna behov och har egna önskemål erbjuder Expert Systems en "palett" av lösningar.
Kontroller och kvalitet
Då fakturor från Fakturaportalen är elektroniska kan en mängd kontroller göras på innehållet. Kontrollerna kan göras i samma stund som Leverantören registrerar fakturan och med hjälp av lathundar, hjälp- och varningstexter kan leverantören omedelbart rätta sin faktura och känna sig säker på att få betalt i tid. Leverantören kan också känna sig säker på att fakturan har nått ICA eftersom Fakturaportalen hanterar kvittenser av skickade fakturor. ICA kan i sin tur vara säker på att få in kontrollerade och korrekta fakturor.
Beprövad tjänst
Fakturaportalen baseras på Expert Systems tjänst Exder som används av mindre företag sedan över ett decennium. Fakturaportalen nyttjas både av offentlig sektor och privata företag i Sverige, Norge och Danmark samt finns i en engelsk version.
Flera faktureringsmetoder
Det finns olika sätt att skicka elektroniska fakturor till ICA via Fakturaportalen. Det enklaste är Fakturaportalens webbformulär som kan användas omedelbart utan anpassningar och kostnader. För leverantörer med större fakturavolym, som önskar mer funktioner än vad som finns i Fakturaportalens webbformulär, eller som vill skapa och skicka fakturan från sitt befintliga faktureringssystem till Fakturaportalen, erbjuder Expert Systems kostnadseffektiva lösningar. Oavsett vilken lösning ni väljer förbättrar både de som skickar och de som tar emot fakturor avsevärt sitt resultat genom användning av Fakturaportalen. Vinsten kommer från första fakturan.
Följande företag inom Ica vill ha fakturor elektroniskt:
Ica Sverige AB 556021-0261/ SE556021026101
Ica AB 556582-1559/ SE556582155901
Ica Sourcing & Services AB 516403-4463/ SE516403446301
Ica Fastigheter Sverige AB 556033-8518/ SE556033851801
Ica Maxi Special AB 556419-0857/ SE556419085701